Per què el màrqueting de continguts no canviarà la vida de la botiga física

Una de les parauletes que més de moda estan per la xarxa és la de “màrqueting de continguts”. Només cal posar la paraula en el cercador de Google perquè ens apareguin com uns 20 resultats amb el títol “Què és el Màrqueting de Continguts?”.

Però realment, té tant valor i canviarà la teva web el màrqueting de continguts?. Doncs certament la pregunta és molt fàcil de respondre: depèn. T’ho explicaré.

No cal ser un geni per saber que crear contingut és una de les tasques a les que tot aquell que té una pàgina web s’ha d’afrontar abans o després. Una altra història és si tot aquest contingut té alguna rellevància, o per contra, no serveix per a res.

Google i tots els gurús del màrqueting digital porten anys avisant que el contingut és el rei i que per tant hem de gastar ingents hores del nostre desenvolupament web justament a aquesta tasca.

La creació de contingut rellevant es torna essencial en qualsevol estratègia marquetera en l’actualitat, i no trobaràs a cap SEO com cal que no pari de parlar-te sobre continguts.

Però hi ha algunes coses que potser no t’has plantejat, o no et diuen:

Problemes que et trobaràs amb el màrqueting de continguts

En la teva navegació normal per la xarxa, t’has adonat que d’ençà uns mesos cada vegada hi ha més contingut a les pàgines. Fins i tot veus textos, que no llegiràs mai, totalment estructurats, amb els seus H1 H2 H3 i fins i tot H4, totes les imatges super ben posades, negretes … tots aquests elements que no cal que ningú et digui que són qüestions bàsiques si vols que el teu contingut sigui de qualitat i abans de res llegible.

El problema ve quan només s’escriu per a Google, cosa totalment normal, qualsevol tècnica de màrqueting digital que vulgui tenir èxit ha d’estar orientada en gran part a la feina d’aconseguir visites de Google, però no sempre aquesta forma de fer resulta en una aportació de valor per a la teva web.

Així, tens una web plena d’informació, amb tones de contingut escrit per al SEO, amb una d’aquelles estratègies de continguts que t’ha fet una empresa top del sector, i que després d’una bona factura, t’ha inundat el web amb continguts.

No acaba de funcionar la cosa, ni ho farà.

Primer per una qüestió més que evident, i que sobretot poden entendre fins i tot aquells que no siguin del sector: els continguts sense SEO no aprofiten tot el seu potencial, i en els casos de webs que no obtinguin enllaços de forma natural molt menys.

Així, tens una web plena de continguts, cada producte té una fitxa de més de 600 paraules, però les visites no converteixen, i estàs invertint tones de pressupost en això.

Una dinàmica de compra canviant

Les dinàmiques de compra canvien amb gran rapidesa, tant, que tornen a actituds més conservadores.

En l’actualitat, una proporció més gran de persones busquen informació sobre una empresa per decidir si comprar o no els seus productes. Però si els compren físicament, no a través del web.

És cert, el sector de la venda per internet s’ha disparat, Amazon ho peta per tot arreu, i les xarxes socials es consideren la panacea per generar noves vendes encara que a pocs petits negocis els acabi de funcionant. Però això no treu una realitat incòmoda per als que ens dediquem al màrqueting digital: les botigues físiques continuen venent.

Per tant, pot ser que et trobis en la situació de tenir un web amb la botiga virtual habitual, amb el teu producte o servei que sempre t’ha funcionat, però que hagis notat que encara no vens res a través de la costosa botiga que et van fer fa uns anys, però que se’t presenti gent a la botiga física que ha vist la teva web.

Aquí tens la clau de tot. Aquesta mena de gent són els meus lectors. Per aquesta mena de gent rara escric contingut!

Una història del passat

Fa una mica més de segle i mig, la majoria de botigues no tenien aparadors. No els veien la utilitat, qui en el seu sa judici s’aturaria enmig del carrer a mirar productes a través d’un vidre. estan bojos. La gent continuarà entrant el taller i preguntarà pels productes.

Doncs sí, pensaven això, i molts van tardar en passar-se a tenir brillant i cridaners aparadors plens de llums i productes meravellosos, la gent s’aturava, mirava, comprava.

La cosa és que en l’actualitat continua sent vital per una botiga un aparador, els potencials clients poden veure els productes, i per molta etapa digital en la que estem, la forma en que s’organitza un aparador pot seguir marcant la diferència entre una venda o no, fins i tot per atraure als potencials clients i que hi entrin.

Ningú, absolutament ningú, posa en dubte la utilitat d’aquests elements, i de fet, es destina una quantitat fixa en el manteniment i potencialitat.

Les webs de negocis físics són això: aparadors

Els llocs webs de negocis físics no deixen de ser justament això: aparadors. Per això, tenir una bona estratègia de continguts és elemental, és bàsic, però mai en el sentit de crear contingut perquè sí.

Si fa 50 anys la principal forma de saber si entrar o no en una botiga era mirant l’aparador, ara és cercant informació de la botiga per internet. Per això és essencial que el teu lloc web estigui actiu, tingui contingut fresc, i que aquest parli sobre temes actuals i generalistes.

Ressenyes, opinions… tot això està molt bé, però tots tenim a un amic que ha fet unes quantes ressenyes trolls per Google Maps, així que tot i que les estrelles són un factor important, tampoc descobrim la sopa d’all si afirmem que tenen una importància relativa i encara més si qui ens cerca ja és el nostre públic objectiu.

Todo depende de tu presupuesto

Si tens un generós pressupost tot perfecte. Fes el màrqueting de continguts habitual: fitxes de productes o serveis amb 800 paraules de descripció, llargues entrades en el teu bloc sobre trigonometria i a la fauna de Sumatra, tot això ben adobat amb una estratègia de SEO, enllaços rellevants que facin pujar el teu lloc com l’escuma i alguna coseta més.

Si tens un bon pressupost… clar. I no estic parlant de 100€, el SEO és molt car si es vol fer de forma correcta i que no t’aixequin la camisa.

Però aquells que no tenen aquest pressupost, o que estan fent les seves primeres entrades en això del màrqueting digital, les webs i les botigues online, potser necessiten altres coses, i és justament per aquestes persones, aquestes botiges, el títol de l’entrada al bloc:

Si no tens pressupost per combinar SEO i màrqueting de continguts vigila amb el que fas.

La clau com tot en la vida és la moderació. Si tens una web i una micona de pressupost, la teva estratègia de continguts ha de ser una de diferent.

Una estratègia de continguts de baix cost

No sé quin és el teu nínxol de mercat, però segurament ja deu estar ple de competidors, molts d’ells gastant ingents quantitats de diners en posicionament web. Així que o bé trobes un SEO molt barat, dels que comencen, i et fa meravelles, o competir en aquesta lliga és molt mala idea.

A més, la realitat és que el teu lloc web ha de respondre al teu públic objectiu, als teus clients potencials, aquells que passen pels carrer davant del teu negoci, i busquen el teu lloc web per veure si ets de fiar abans de comprar-te res.

Per això, confia en professionals que et proposin deixar de costat les fitxes de productes, i que et recomanin centrar-te en els continguts del bloc.

 

Orientats al SEO? Si!

Llargs? Si!

Llargs como Tirant lo Blanch? No!

Iguals que als dels teus 78 competidors? No!

Que aporten tant com el manual que ningú mai llegeix? No!

 

Els continguts justets, amb una llargària correcta, però amb gràcia, que el visitant vegi que ets actiu, que saps del tema, que estàs al dia, i per sobre de tot, que la web està activa.

No és necessari que gastis ingents quantitats de diners. Igual que el mostrador i l’aparador és part essencial del teu negoci i tens assignat una quantitat del pressupost per mantenir-ho, has de fer exactament el mateix amb els continguts i el web.

Moment autobombo

Si has arribat fins aquí, ja deus veure que et proposem una cosa diferent a allò habitual que hauràs llegit en altres blocs sobre màrqueting de continguts, així que ja que portem 1364 paraules plegats (quina obsessió amb la quantitat de paraules oi?), deixa que ens fem una miconeta d’autobombo:

En Escurçó fem exactament això, un màrqueting de continguts i estratègies de continguts orientats a petits negocis físics amb el seu lloc web mig mort, sense vida, a punt del darrer alé.

Continguts actuals, ben escrits, però sense passar-se, que parlin de forma genèrica sobre el teu sector, dels teus productes, que ajudin a mantenir viva la teva pàgina i que aquells que decideixen visitar-la vegin que estàs en aquest segle i no mort.

Per suposat, aquestes entrades et generaran tràfic, però tu i jo sabem que estaran més orientades a ser aparador que no a ser el número u en visites per sobre dels que tenen la cartera ben plena.

Tot això a preus competitius, sense més problemes. I per si de cas, quan el teu lloc web ja sigui molongui i estigui al dia, podem parlar d’opcions SEO…

Jo no esperaria gaire mes, i entraria en la nostra proposta per gestionar el teu tu blog.

Antoni

Persona de letras en un mundo de ciencias. Siempre buscando la perspectiva humanista de las cosas. Un día descubrí el SEO y ya no me pude desenganchar de él, para bien o para mal :)