E-mail “Hi ha un problema al seu lloc web” què dimonis és això?

Sigueu benvinguts a una història de pànic, destrucció i dolor a la panxa: SPAM.

Aquest dimecres, un client ens va dir que tenien un correu electrònic amb el títol “Hay un problema en su web”,concretament:

Hola, me llamo Jose Enrique y he detectado un grave problema de seguridad en su web a traves de un plugin. Con ello podrian acceder a su base de datos en cuestion de 5 minutos y extraer todos los datos y claves, si quisieran hacerlo”

Analitzant un correu electrònic més que sospitós

Després d’un moment de pensar “què dimonis és això”, el meu ull analitzador va començar a analitzar el correu amb més cura: per què es “cuestion” i “podrian” no tenien accents?

Per descomptat no he copiat el correu o el número de telèfon que hi havia en el correu. Però també em va sorprendre que era un correu electrònic de Gmail, i no un correu corporatiu d’alguna empresa.

L’estratègia SEO per aconseguir vincles

Fem una petita parada en el camí. Hi ha una estratègia yankee molt famosa per guanyar enllaços gratuïts que és anar a la recerca d’errors genèrics en els llocs web, enviar-los un correu electrònic i a canvi d’informar de l’error, doncs els hi demanes que et donin un enllaç com a cortesia.

No vaig entraré en més detall, però es pot dir que és una estratègia bastant exitosa, i per tant, quan vaig veure el correu vaig pensar que podria ser una empresa nord-americana que després d’un Traductor de Google estava tractant de fer el mateix en pàgines en espanyol, perquè sens dubte, aquesta estratègia mai l’havia vist en l’àmbit hispànic.

Dit això, tornem:

Sant Google veniu a mi

Una vegada clarificat que el correu no era de cap empresa i que era un Gmail, el següent pas va ser anar a Google i posar aquest correu electrònic: res, no existia.

Amb això vaig descartar totalment que es tractés d’una empresa de seguretat o manteniment fent nous clients d’una manera enginyosa.

Llavors vaig posar el telèfon, i voila! en aquesta ocasió si van sorgir resultats, de fet van sorgir molts resultats.

D’exemple, et dono els dos principals:

https://www.telguarder.com/cl/numero/699964936

https://www.telguarder.com/mx/numero/699964936

Com es pot veure, es revela en ells que és una estafa, i que per tant s’ha d’anar amb compte. Amb això ja vaig tancar el tema.

Però hi ha més

Després d’un parell d’hores, arriba un formulari d’un lloc web que gestionem amb el mateix missatge, i al cap d’uns minuts arriba un comentari en un altre bloc que també gestionem amb el mateix missatge.

Correus? Comentaris? Formularis? Tot alhora i la mateixa tarda?

Bé, sí, i el colofon és l’endemà, quan un altre client ens reenvia el correu preguntant què és, que fa mala olor, però que volia estar tranquil.

En els enllaços anteriors, es pot veure que els primers comentaris i consultes sobre el número de telèfon es van fer a partir del 26 d’agost a Xile i Mèxic, així que poca broma amb l’estafa…

La controvèrsia eterna sobre el correu brossa

El correu brossa forma part de la vida quotidiana d’Internet. La xarxa no s’entendria sense spam, així no t’has de preocupar massa tampoc. Un recorregut ràpid de la carpeta “spam” i descobriràs quantes coses divertides hi ha, i també com un parell de correus electrònics importants han anat a aquesta carpeta misteriosament.

Com és possible que una estafa passi tots els filtres de correu brossa, i en canvi el teu butlletí de notícies de l’escola dels nens no?

Bé, és un dels principals problemes crònics que el correu electrònic té en general, en un moment en què les llistes de distribució segueixen sent una eina de comunicació increïble, i que els butlletins tenen cada vegada més dimensió en volum d’usuaris, és increïble com una tecnologia tan “antiga” com el correu electrònic no evoluciona en aquest sentit.

Algunes recomanacions

Encara que són recomanacions genèriques que no tenen res a veure amb el correu, sempre està bé recordar:

Conclusions

Tota la nostra admiració a un correu electrònic que té tota la pinta de ser correu brossa, però que ha aconseguit arribar a tants llocs web diferents d’una manera tan eficaç, saltar-se els filtres de correu brossa, i la generació d’una mica d’enrenou a la xarxa.

També inisitir en que el correu electrònic continua sent una eina essencial a Internet, i que la poca evolució que ha tingut en els últims anys segueix sent alarmant.



Antoni

Persona de letras en un mundo de ciencias. Siempre buscando la perspectiva humanista de las cosas. Un día descubrí el SEO y ya no me pude desenganchar de él, para bien o para mal :)